1. Türk edebiyatında Batılı anlamda ilk romanları yazan kişidir. Servetifünun Dönemi'nin en güçlü romancı ve öykücüsüdür. Almanca, Fransızca, İngilizce, İtalyanca, Arapça ve Farsça bilen sanatçı aynı zamanda modern anlamda Türk romanının kurucusudur. Romanları teknik açıdan oldukça güçlüdür. Fransız natüralist ve realistlerin etkisindedir. Özellikle Flaubert, Balzac, Daudet, Goncourt Kardeşler gibi yazarlardan etkilenmiştir. Realizmin bütün ilkelerini eserlerinde başarılı bir şekilde uygulamıştır. "Füruzan" ve "Kâbus" eserleri oyun türündeki önemli eserleri olarak öne çıkar.
Yukarıda sözü edilen Servetifünun sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Mehmet Rauf
B)
Tevfik Fikret
C)
Halit Ziya Uşaklıgil
D)
Süleyman Nazif
E)
Hüseyin Cahit Yalçın
2. Şiire olan ilgisi küçük yaşlarda başlar. İlk şiirini "Saadet" dergisinde yayımlar. İlkin Muallim Naci'nin etkisinde divan tarzında şiirler yazar. Sonrasında ise Dünya edebiyatından Paul Verlaine'den; Türk edebiyatında da Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit Tarhan'dan etkilenerek Batı tarzı şiire yönelir. "Nesr-i Harp" ve "Nesr-i Sulh" önemli eserleri arasında yer alır.
Yukarıda sözü edilen Servetifünun sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Ahmet Hikmet Müftüoğlu
B)
Süleyman Nazif
C)
Tevfik Fikret
D)
Cenap Şahabettin
E)
Ali Ekrem Bolayır
3.
Aşağıdaki yapıtlardan hangisi "Cenap Şahabettin"e ait değildir?
A) Kadın Pençesi
B) Tiryaki
Sözler
C) Evrak-ı
Eyyam
D) Evrak-ı Leyal
E) Tamat
4. Servet-i Fünun dergisi (I) Hüseyin Cahit Yalçın'ın (II) İngilizceden (III) çevirdiği "Edebiyat ve Hukuk" (IV) makalesinin kışkırtıcı bulunması nedeniyle II. Abdülhamit (V) tarafından kapatılır. Servetifünun Edebiyatı da bu şekilde son bulur.
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır?
A) I
B) II C) III D) IV E) V
5. "Rübabın Cevabı" ve "Doksan Beşe Doğru" şiirleriyle büyük ün kazanan Servetifünun sanatçısı aşağıdakilerden hangisidir?
A)
Cenap Şahabettin
B)
Hüseyin Cahit Yalçın
C)
Süleyman Nazif
D)
Tevfik Fikret
E)
Hüseyin Siret Özsever
6. Batılılaşmanın yanlış anlaşılmasının
oluşturduğu yıkım, İstanbul halkının toplumsal, gelenekçi yaşantısı, aile
geçimsizlikleri ile batıl inançlar, alafrangalaşmayı yanlış anlayanların içine
düştükleri gülünç durum gibi konuları eserlerinde işlemiştir. Ayrıca Tanzimat
ile başlayıp Cumhuriyet sonrasına kadar devam eden bütün toplumsal değişimler
eserlerinde yer alır. İstanbul'un bütün kesimlerini edebiyatımıza katmış
İstanbul'u bütün canlılığıyla anlatmıştır. Eserleri komik sahnelerle başlayıp
dramatik bir sonla bitmiştir. "Kadınlar Vaizi", "Mürebbiye"
önemli eserleri arasında yer alır.
Yukarıda sözü edilen sanatçı hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Ahmet Rasim
B) Hüseyin Siret Özsever
C) Hüseyin Rahmi Gürpınar
D) Süleyman Nazif
E) Celal Sahir Erozan
7. Aşağıdakilerden hangisi Servetifünun Edebiyatı'nın sanatçıları arasında yer almaz?
A)
Recaizade Mahmut Ekrem
B)
Ahmet Hikmet Müftüoğlu
C)
Süleyman Nazif
D) Hüseyin
Suat Yalçın
E)
Hüseyin Siret Özsever
8. Divan Edebiyatı'yla olan bütün bağlarını koparıp, şiirde hem anlam hem de biçim bakımından Fransız şiirini örnek alır. (I) Parnasizm akımının etkisiyle biçime oldukça önem verip kusursuz eserler oluşturmaya çalışır. (II) Şiirlerinde Divan şiirinin müstezat nazım biçimini değiştirerek geliştirdiği "serbest müstezat"ın yanında Batı edebiyatının nazım biçimlerinden olan "sone" ve "terza-rima"yı kullanır. (III) Şiirde "Göz için kafiye"yi esas alır. (IV) Şiirlerinde yabancı sözcük ve söz dizimleri (tamlamalar) çok fazla yer alır. (V)
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde "Tevfik Fikret" ile ilgili bir bilgi yanlışlığı söz konusudur?
A) I
B) II C) III D) IV E) V
9. Servetifünun Dönemi şiiriyle ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Şiirde aruz esas ölçü kabul edilir.
Sadece Tevfik Fikret, "Şermin" adlı eserini hece ölçüsüyle yazar.
B) Şiir, düzyazıya yaklaştırılır. Cümlenin
dize sonunda tamamlanma şartı ortadan kalkar.
C) "Kulak için kafiye" anlayışı
esas alınır. Kafiyenin göz için olduğu anlayışı terk edilir.
D) Şairler aydın kesimden ziyade halka
seslenmişlerdir.
E) Şiirde beyit bütünlüğü yerine konu
bütünlüğü esas alınır. Konu bütünlüğünün sağlanması Türk şiiri için de bir ilk
olur.
10. Aşağıdaki yazar-eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
A) Cenap
Şahabettin – Hac Yolunda
B) Halit
Ziya Uşaklıgil – Kırk Yıl
C) Süleyman
Nazif – Gizli Figanlar
D) Ahmet
Hikmet Müftüoğlu – Gönül Hanım
E) Tevfik
Fikret – Nesr-i Harp
11. Aşağıdaki eserlerden hangisi "Hüseyin Rahmi Gürpınar"a ait değildir?
A) Gulyabani
B) Cadı
C) Hepsinden Acı
D) Kesik Baş
E) İffet
12. Servetifünun Dönemi Edebiyatı'nın hikâye ve romanı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A)
Kahramanların kişiliklerini açıklamak için sosyal hayat betimlenir. Çevre
betimlemeleri eserde süs olmaktan çıkar.
B)
Roman konuları, İstanbul ve oranın seçkin tabakasından alınır. Olaylar,
İstanbul dışına çıkmaz.
C)
Roman, ilk kez bu dönemde sağlam bir dil ve tekniğe kavuşur.
D)
Romanlarda olay ve kahramana doğrudan müdahale anlayışı terk edilir.
Sanatçılar, eserlerinde kişiliklerini gizler.
E)
Romanda klasisizm ve romantizmin etkileri görülür.
13. "Ahmet Hikmet Müftüoğlu" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kelime bulmaya ve üsluba aşırı
yoğunlaştığı için konuları kaçıran özelliğiyle ön plana çıkar.
B) "İkdam" ve "Servet-i
Fünun" dergilerinde yazdığı hikâyelerini ve nesirlerini "Haristan ve
Gülistan" isimli eserinde toplar.
C) "Çağlayanlar", makalelerini
topladığı eseridir.
D) "Çağlayanlar"da Türk
kültürünün özelliklerini ve milli değerleri ön plana çıkarır.
E) Hikâye ve roman türünün yanı sıra
makale, mo¬nolog türlerinde de önemli eserlere imza atar.
14. Aşağıdaki sanatçılardan hangisi Servetifünun Edebiyatı'na ait değildir?
A) Celal
Sahir Erozan
B) Hüseyin
Siret Özsever
C) Süleyman
Nazif
D) Nabızade Nazım
E) Ali Ekrem Bolayır
15. Fıkra (I) türünün Türk edebiyatındaki ilk önemli ustası olan Hüseyin Rahmi Gürpınar, (II) "Şehir Mektupları"nda (III) II. Abdülhamit devrinin (IV) İstanbul'unu, (V) etkili bir gözlem yeteneği ile sağlam, sade, etkileyici bir üslupla dile getirmiştir
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır?
A) I
B) II C) III
D) IV E) V
16. Bu edebiyat dönemiyle Türk edebiyatı hem anlayış hem içerik hem de biçim açısından Batılı bir kimliğe bürünür. "Sanat sanat içindir." anlayışı benimsenir. Tevfik Fikret, kısmen bu anlayışın dışında kalır. Sanatçılar, devrin ağır şartlarının da etkisiyle eserlerinde toplumsal konulara yer vermezler. Platonik aşk, yalnızlık, doğa, hayal-hakikat çatışması, bireysellik, ölüm, üzüntü, karamsarlık, hayal kırıklıkları ve hayal en çok işlenen konular olur.
Yukarıdaki parçada Türk edebiyatının hangi döneminden bahsedilmektedir?
A)
Fecriati Edebiyatı
B)
Servetifünun Edebiyatı
C)
Milli Edebiyat
D)
Tanzimat Edebiyatı
E)
Cumhuriyet Edebiyatı
17. Süleyman Nazif, bir fikir adamı gibi
değil his ve heyecanına göre hareket eden bir sanatçıdır. (I) 1908'den sonra
sosyal konulara yönelip milli duyguları işlemeye başlar. (II) Devletin ve
milletin karşı karşıya kaldığı felaketlere adeta isyan edip vatan ve millet
sevgisini içeren eserler kaleme alır. (III) Bu devirde özgürlük, vatan ve
adalet konularını ön plana çıkarır. (IV) Osmanlıcılıktan "Batıcılık"
fikrine yönelir. (V)
"Süleyman Nazif" ile ilgili yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır?
A) I
B) II C) III D) IV E) V
18. "Kırık Hayatlar", (I) Halit Ziya Uşaklıgil'in (II) yoksul ailelerin dramını anlattığı hikâye (III) türündeki eseridir. Edebiyatımızda mensur şiir (IV) türünün ilk örneklerini vermiştir. Türk edebiyatında anı (V) türünde en çok eser vermiş yazarlar arasında yer alır.
Yukarıdaki numaralanmış yerlerin hangisinde bir bilgi yanlışlığı vardır?
A) I
B) II C) III D) IV E) V
19. "Hüseyin Cahit Yalçın" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kullandığı dil diğer Servetifünun
sanatçılarına göre oldukça yalın ve doğaldır.
B) Anlatımında süsten uzak kalmayı tercih
etmiş halk ağzını önemsemiştir.
C) Öykülerinde İstanbul'da yaşayan
azınlıkları, seçkin kişileri, zengin ailelerin yaşamlarını anlatır.
D) Hikâyelerinde tasvir ve ruh
çözümlemelerini önemsememiştir.
E) Daha çok eleştiri (tenkit) türündeki
yazılarıyla tanınır.
20. Aşağıdakilerden hangisi Mehmet Rauf'un "roman" türündeki yapıtlarından biri değildir?
A) Eylül
B) Ferday-ı Garam
C) Cidal
D) Serap
E) Genç Kız Kalbi
CEVAP ANAHTARI: 1-C 2-D 3-A 4-C 5-D 6-C
7-A 8-D 9-D 10-E 11-C 12-E 13-C 14-D 15-B 16-B 17-E 18-C 19-D 20-C
Ayrıca bakınız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder