1. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "amaç-sonuç ilişkisi" yoktur?
A) Öğretmenle görüşmek için sabah
erkenden okulun yolunu tuttu.
B) Ders anlatmak için hemencecik
ayağa kalktı.
C) Kardeşini görmediği için derse bir
türlü konsantre olamıyordu.
D) Sınavda başarılı olayım diye
birçok yeni kaynak edindi.
E) Teşekkür almak için son yazılılara
daha çok çalıştı.
2. Doğrudan ve dolaylı anlatımla ilgili aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Doğrudan anlatım cümleleri genellikle
öznel; dolaylı anlatım cümleleri nesnel yargılar içerir.
B) Doğrudan anlatım cümlelerinde
yüklemden hemen önce gelen öğe çoğunlukla "belirtisiz nesne"; dolaylı
anlatım cümlelerinde "belirtili nesne"dir.
C) Doğrudan anlatım cümlelerinde ana
cümlenin yüklemi genellikle "dedi, diyor, demiş, der" gibi
sözcüklerden; dolaylı anlatım cümlelerinin yüklemi, "söyledi, anlattı,
açıkladı" gibi sözcüklerden oluşur.
D) Doğrudan anlatım cümlelerinde
sözcüklerde hiçbir değişiklik olmaz; dolaylı anlatımda sözcükler farklı şekilde
çekimlenebilir.
E) Doğrudan anlatım
cümlelerinde öğeler genellikle "özne+belirtisiz nesne+yüklem"
şeklinde; dolaylı anlatım cümlelerinde "özne+belirtili nesne+yüklem"
şeklindedir.
3. Aşağıdaki cümlelerden hangisinin anlatımında "yoğunluk" söz konusu değildir?
A) İstediği yere konamayan bir kuş
havada esirdir.
B) Bazen bir kelebeğin ömrü kadardır
hayat ne kırmaya gelir ne de kırılmaya.
C) Hafif acılar konuşabilir
ama derin acılar dilsizdir.
D) Gerçek dostlar yıldızlara
benzer, karanlık çökünce ilk onlar görünür!
E) Çantasını almış okula doğru yürüyordu
kızcağız.
4. Aşağıdaki cümlelerden hangisi bir tanım cümlesidir?
A) Panelde amaç bir sorun üzerinde
bir karara varmak değil, konuyu birçok açıdan değerlendirmektir.
B) Gerçeği olduğu gibi aktarma yolunu
tutan bir edebiyat akımıdır realizm.
C) Natüralizme göre toplum büyük
bir laboratuvar, insan ise deney konusu olan kişidir.
D) Betimlemede sözcükler daha çok mecaz anlamda kullanılır.
E) Kübizm'de sadece dış görünüş değil, duygular da anlatılır.
5. I. Ahmet Hamdi Tanpınar'ın dil ve anlatımı eserlerini
klasik yapıtlar arasına sokmuştur.
II. Yazar; betimlemelerde
abartıya kaçmış; soyut kavramları somutlaştırarak kavratmayı amaçlamıştır.
III. Sözcük ve söz öbeklerini cümlelere ustalıkla
yerleştirmesi esere ayrı bir hava katmıştır.
IV. Anılarının bazı
yerlerinde anlatımının hicve dönüştüğü göze çarpmaktadır.
V. Kapalı ve soyut bir dil kullanması şiirlerini anlaşılmaz kılmıştır.
Yukarıdaki cümlelerin
hangilerinde "beğeni" ön plandadır?
A) I ve IV
B) I ve III
C) II ve IV
D) III ve IV
E) I ve II
6. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir "sitem" söz konusu değildir?
A) Köyümüze gelmişsin de bizi ziyaret
etmemişsin.
B) Beş mektup yazdım insan buna karşı
birkaç satır kaleme almaz mı?
C) Babamın ağır hastalığında bile bir kez
aramadın.
D) Benim kitabım hariç son çıkan bütün
kitapları okumuşsun.
E) Okulda herkes bütün zor
işleri üzerime yıkmaya çalışıyor.
7. Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "kinayeli söyleyiş" söz konusu değildir?
A) Bu okul süper yönetiliyor,
musluklar dışında okulda her şey akıyor.
B) Bu çalışmayla öğretmenin gözüne girecek
gibi görünüyor.
C) O kadar kaliteli gömlekler
satar ki gömlekleri henüz ilk yıkamada rengârenk olur.
D) Onun iyi bir esnaf olduğu
beşinci iflasından sonra anlaşıldı.
E) Süper zekiler de
yanılabilir ama aptallar asla yanılmaz.
8. Sürekliliği olan büyük işler kuvvet ve güç gerektirir. Çevreden yapılan geçici yardımlarla bu işler yürümez.
Yukarıdaki ifadeyi en iyi açıklayan söz hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Göğe direk, denize kapak olmaz.
B) Bir koyundan iki post çıkmaz.
C) Abanın kadri yağmurda bilinir.
D) Taşıma su ile değirmen dönmez.
E) Bir kanatla kuş uçmaz.
9. Bilmediklerimi ayaklarımın altına alsaydım başım göğe değerdi.
Yukarıdaki ifadeyi en iyi açıklayan söz hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Bilmemek ayıp değil yeter ki
bilmediklerimizi öğrenmeye gayretli olalım.
B) Her şeyi bilmek mümkün değildir fakat
her zaman bir şeyler öğrenebiliriz.
C) Kişinin bilmediği bir şeyi biliyor gibi
davranması en büyük cehalettir.
D) Bilgi, kişiyi güçlü kılar onun için
durup dinlenmeden bir şeyler öğrenmeye çalışmalıyız.
E) Ne kadar bilirsek bilelim
bilmediklerimiz çok daha fazladır.
10. İnsan ancak yüreğiyle baktığı zaman gerçeği görebilir. Gerçeğin mayası gözle görülmez.
Yukarıdaki
ifadeyi en iyi açıklayan söz hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Kalp gözü açık kişiler gerçeği tam
anlamıyla görürler.
B) Gerçeği çıplak gözle görmek kişiyi daha
çok etkiler.
C) Gerçeği tam anlamıyla görmek için
zamana ihtiyaç vardır.
D) Kişiler yüreksiz olunca hayatın
gerçeğini geç anlarlar.
E) Gerçeğin mayasını görmek sanıldığı
kadar kolay değildir.
11. Bazı sanatçılar yaşama ayna tutmakla yetinmez topluma şekil vermeye de çalışır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en yakındır?
A) Sanatçının görevi toplumun sorunlarına
yönelmektir.
B) Sanatçılar, eserlerini oluştururken bir
şekilde toplumdan etkilenirler.
C) Sanatçı, hem toplumun röntgenini çeken
hem de topluma yön veren kişidir.
D) Sanatçı, toplumun yaşamına ayna tutarak
her şeyi olduğu gibi gün yüzüne çıkarmalıdır.
E) Topluma şekil veren sanatçılar toplumun
yaşamına ayna tutan sanatçılardır.
12. Aşağıdaki seçeneklerin hangisinde "amaç-sonuç ilişkisi" yoktur?
A) Leyla'yı göreyim diye düşer çöllere
Mecnun.
B) Ağladığı için sinesi çak eylemiş.
C) Zengin olmak için gurbeti mesken
edinir.
D) Babasının elini öpmek için her pazar
ziyaretine gider.
E) Yarınlarımızı aydınlık kılmak için
bugün daha çok yorulmalıyız.
13. Bir tohumda; gövdesi, dalları, yaprakları ve meyvesiyle bütün bir ağaç gizlidir.
Yukarıdaki ifadeyi en iyi açıklayan söz hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?
A) Meyve veren ağaç her zaman taşlanır.
B) Bir ağaç çok şeye gebe olduğu için
bazen dalları ve yaprakları kurur.
C) Ağacın dal budak salması zamanla ortaya
çıkar.
D) Her şeyin bir ana kaynağı vardır. Bu
kaynak, içinde birçok şeyi barındırır.
E) Hiçbir ağaç yapraksız ve meyvesiz
düşünülemez.
14. İyi kitabın övgüsü kendi içinde saklıdır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en yakındır?
A) Sanatçının birinci görevi kitabını
tozlu raflara mahkûm etmemektir.
B) Kitap, insana yol gösteren en iyi
arkadaştır.
C) Kitaplarımızın tanıtımını iyi yaparak
kitaplarımızın halkla buluşmasını hızlandırabiliriz.
D) En iyi reklam demek en pahalı reklam demek
değildir.
E) İyi yazılmış bir kitabın reklamı kendi
içinde gizlidir.
15. Mutluluk başarıya, başarı ise zamanı
değerlendirmeye bağlıdır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en
yakındır?
A) Zamanını iyi değerlendiremeyenler er
veya geç kaybederler.
B) Mutlu olmak için birçok neden varken
mutsuz olmak için hiçbir neden yoktur.
C) Zamanını iyi değerlendiren kişiler
başarılı oldukları için mutlu olan kişilerdir.
D) Zamanı iyi değerlendiren kişiler
hayatta bir adım önde olurlar.
E) İnsanın boş vakti yoktur boşa giden
vakit vardır.
16. Fırtınanın şiddeti ne olursa olsun martı sevdiği denizden asla vazgeçmez.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en yakındır?
A) Sevdiğimiz kişilere ulaşmak için bazı
zorluklarla karşılaşabiliriz.
B) Bir şeye ulaşmak için önce onu
sevmeliyiz.
C) Kişi sevdiğine ulaşmak istiyorsa
fırtınanın zorluğunu göze almalıdır.
D) Gülü seven dikenine katlanır.
E) Sevgiliye giden yolda kişiye hiçbir güç
engel olamaz.
17. Aşağıdakilerden hangisinde yargı gerekçesiyle birlikte verilmemiştir?
A) Bir gün yüzü görmedi zavallı elindeki
nasırdan.
B) Seni hayallerine ulaştıracak en
önemli şey cesaretindir.
C) Aşkın gelişi, aklın gidişidir.
D) Felaket, dost sayısını sıfıra
indirir.
E) Hiç okumayanlardır kaybedenler.
18. Kaybetmekten korkma. Bir şeyi
kazanman için bazı şeyleri kaybetmelisin. Unutma ki; kaybettiğinde değil
vazgeçtiğinde yenilirsin.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en yakındır?
A) Bir işte ısrar eden kişiler için başarı
her zaman için bir adım daha yakındır.
B) Kaybetmek de kazanmak da hayatın bir
gerçeğidir.
C) Kaybetmekten korkan insanlar daha
baştan yenilgiyi kabullenen insanlardır.
D) Kişi kazanma yolunda bazı şeyleri
kaybedebilir; önemli olan kaybetmek değil vazgeçmemektir.
E) Her kazandığımız şeyden sonra kaybetmek
de doğal karşılanmalıdır.
19. Okuma zevkini kazanmayanın öğrenimi yarıda
kalmıştır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en
yakındır?
A) Öğrenimi yarıda kalan kişiler her zaman
için bunu tamamlamaya yönelmeliler.
B) Okuma zevkini kazanan kişiler için
başarı kendiliğinden gelir.
C) Öğrenimi bitirmenin en önemli koşulu
okumayı bir yaşam kültürü haline getirip okuma zevkini kazanmaktır.
D) Okuma zevkini kazanmak için belli bir
sürenin geçmesi gerekir. Bu zevk sadece okulda edinilmez.
E) Okumanın zevkini kazanmak isteyen
kişiler için okumanın yaşı olmaz.
20. Cehalet, her zaman kendisine hayran olmaya hazırdır.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümlede anlatılmak istenene anlamca en yakındır?
A) Kendisine hayran olmamızı isteyen
cahiller de az değildir.
B) Hiçbir cahil, cehaletini kabul etmez.
C) Cehalet, kişiye büyük bir yüktür.
D) Cahil kişileri övmek onlara çok şey
katar.
E) Cahil kişiler, övünmeye her an hazır
kişilerdir.
CEVAP ANAHTARI: 1-C 2-A 3-E 4-B 5-B 6-E
7-B 8-D 9-E 10-A 11-C 12-B 13-D 14-E 15-C 16-E 17-B 18-D 19-C 20-E
Ayrıca bakınız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder