1. Anlatımda bakış açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Anlatıcı, anlatımı yapan kişidir.
B) Bakış açıları metinlere göre farklılık gösterebilir.
C) Bakış açısında farklılık oluşturan unsur çoğu zaman üsluptur.
D) Kişilerin ruh hali, cinsiyeti, mesleği, yaş ve kültür seviyesi anlatımdaki
bakış açısında önemlidir.
E) Anlatıcı anlatımını sadece yazılı olarak gerçekleştirir.
2. Mahallenin yanı başında beyaz sakallı, oldukça
ihtiyar bir adama rastladım. Kendisine yaklaşıp saygılı bir ifadeyle durumunu
sordum. Beni ilkin duymadı. Bir daha ona aynı şeyleri iletmek için ses tonumu
yükselttim. Beni duyduğunu hareketleriyle gösterdi. Bana garip garip baktı.
Yukarıdaki paragrafın anlatımıyla ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Paragrafta kahraman bakış açılı birinci
kişi ağızdan (ben) anlatım esastır.
B) Anlatıcı, paragrafta aynı zamanda kahramanlardan birisidir.
C) Kahraman anlatıcı, birinci tekil şahıs ağzı ile konuşmuştur.
D) Anlatıcı olayın merkezinde yer almaktadır.
E) Anlatıcı, olayları sadece görendir.
3. "Kahraman bakış açılı birinci kişi ağızdan (ben)
anlatım" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) İlahi bakış açısı anlatımına göre
sınırları belli olan bir anlatımdır. Kahraman bakış açılı anlatımda anlatıcı
için imkânlar kısıtlıdır.
B) Kahraman anlatıcı bakış açısında anlatıcının bilgisi kendisiyle sınırlıdır.
Diğer kahramanlar hakkında bir bilgiye sahip değildir.
C) Anlatıcı için zaman ve mekân engeli söz konusu değildir.
D) Bu anlatımda kahraman anlatıcının sahip olduğu bakış açısı anlatıma yansır.
E) Kahraman bakış açılı anlatımda anlatıcının geçmiş ve gelecek hakkında
herhangi bir bilgiye sahip olması mümkün değildir.
4. Mustafa düşünceli düşünceli okulun bahçesinde dolaşıyordu. Dolaşırken
ilginç ilginç işaretler yapıyordu. İşaretlerle dolanması gittikçe hızlanıyordu.
Kafası bir şeye takılmıştı anlaşılan. Öğretmen onu ya derse almamış ya da
dersten haksız yere dışarı atmıştı. O dolaşma esnasında eve gittiğinde bu
olumsuz durumu babasına nasıl anlatacağını düşünüyordu.
Bu parçanın anlatımında hâkim olan bakış
açısı aşağıdakilerden hangisidir?
A) Kahraman bakış açılı birinci kişi
ağızdan (ben) anlatım
B) Gözlemci (objektif) bakış açısı
C) Hâkim (ilahi-tanrısal) bakış açısı
D) Hâkim bakış açısı ile gözlemci bakış açısı iç içedir.
E) Gözlemci bakış açısıyla kahraman bakış açısı ön plana çıkan bakış
açılarıdır.
5. "Gözlemci (objektif) bakış açısı" ile ilgili
verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Anlatıcı aktarımı bir kamera gibi
yapar. Yansızdır, objektiftir, anlattıklarına yorum katmaz.
B) Gözlemci bakış açısında en önemli husus "tarafsızlık"tır.
C) Anlatıcı, "müşahit anlatıcı" olarak da bilinir.
D) Anlatıcı bu anlatımda kahramanlardan çok daha fazla bir bilgiye sahiptir.
E) Anlatıcı, kahramanların geçmiş ve geleceği ile ruh halini bilmez.
6. Bu bakış açısında iki aşamalı bir durum söz
konusudur. İlkin olup bitenleri tarafsızca izleme sonrasında da bunları tam bir
tarafsızlıkla okuyucuya nakletme amaçlanır.
Yukarıdaki ifadenin hâkim olduğu bakış
açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kişilerin iç dünyaları, iç buhran ve
çatışmaları bu anlatımda oldukça fazla yer tutar.
B) Anlatıcı, kahramanların geçmişi, geleceği ile ruh halini bilmez.
C) Anlatıcı aktarımı bir kamera gibi yapar. Yansızdır, objektiftir,
anlattıklarına yorum katmaz.
D) Anlatıcı bu anlatımda kahramanlardan çok daha az bir bilgiye sahiptir.
E) Bu bakış açısında anlatımı oluşturan cümleler, nesnel cümlelerdir.
7. Anlatımda bakış açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Gözlemci (objektif) bakış açısı (3.
kişi ağızdan anlatım) anlatımında anlatıcı olaylar ve kahramanlar karşısında
kamera kadar bir yetkiye sahiptir.
B) Hâkim (ilahi-tanrısal) bakış açısında anlatıcı kahramanlardan daha az
bilgiye sahiptir.
C) Anlatıcının, yaşanmış, yaşanan ve yaşanması muhtemel olan her şeyi bilip,
görüp ve duyması hâkim (ilahi-tanrısal) bakış açısı olarak adlandırılır.
D) Gözlemci (objektif) bakış açısı (3. kişi ağızdan anlatım) anlatımında üçüncü
kişi ağızdan anlatım esastır. Yer yer birinci kişi anlatımına da başvurulur.
E) Kahraman bakış açılı (birinci kişi-ben) anlatımında kahraman hem anlatıcı
hem de anlatılan konumundadır.
8. Düz bir yolda yürürken bunlar da yaşanılır mı
bu kazalar da olur mu diye hayret ederiz. Elbette yaşanmaması gerekir. Belli ki
Tuba yolda yürürken bir şeyler düşünüyordu. Annesine olan özlemi ve babasına
olan derin hasreti onu etkilemiş ve bu olaya neden olmuştu. O anda Tuba'nın
annesini ve babasını bu kadar derinden düşünüp kazaya sebebiyet vereceği kimin
aklından geçerdi.
Yukarıdaki paragrafın anlatımında aşağıdaki seçeneklerde belirtilen ifadelerden hangisi yanlıştır?
A) Anlatıcı, anlattığı olayların
dışındadır. Olayları sadece görendir.
B) Üçüncü tekil şahıs anlatımı, anlatımda esas alınmıştır.
C) Anlatıcı, kahramanın niyetini okumaya çalışmıştır.
D) Anlatıcı her şeyi bilen, her şeye hâkim olan kişidir.
E) Anlatıcı anlatımı birinci kişi ağızdan (ben) yapmıştır.
9. "Bu bakış
açısında anlatıcı, yaşanmış, yaşanan ve yaşanması muhtemel olan her şeyi
bilen, gören ve duyandır."
Yukarıdaki ifadenin hâkim
olduğu bakış açısı ile verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Anlatıcı, yazarın dilini kullanır.
Bunun için bu anlatıma "yazar anlatıcı" da denir.
B) Anlatıcı kahramanlardan daha fazla bilgiye sahiptir.
C) Anlatıcı, kahramanların niyetini bile okur.
D) Bu bakış açısında en önemli husus "tarafsızlık"tır.
E) Anlatıcı için zaman ve mekân bir engel oluşturmaz.
10. "Anlatıcı,
aktarımı bir kamera gibi yapar. Yansızdır, objektiftir, anlattıklarına yorum
katmaz."
Yukarıdaki ifadenin hâkim olduğu bakış
açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu bakış açısında olaylar, insan ömrüyle sınırlandırılmayacak kadar
geniştir.
B) Bu bakış açısında en önemli kıstas yansızlıktır.
C) Anlatıcı
bu anlatımda kahramanlardan çok daha az bir bilgiye sahiptir.
D) Ruhsal çatışma ve buhranlar bu anlatımda oldukça azdır.
E) Bu anlatımda nesnellik ön plandadır.
11. Anlatımda bakış açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Anlatıcı,
daha çok roman ve hikâyelerde karşımıza çıkan kişidir.
B) Öğretici metinlerde anlatıcı yazar iken edebi
metinlerde farklı bir kişidir. Yazarın anlatma görevini verdiği bu kişi tamamen
kurmaca bir kişidir.
C) Okuyucu, bilgileri anlatıcı aracılığıyla
öğrenir.
D) Bakış açısı daha çok eserin içeriğiyle ilgilidir.
E) Bakış açısı; herhangi bir olay, insan veya varlık
karşısında takınılan davranış biçimi, yargılama ve tavırlarımızdır.
12. "Bu anlatımda
kahraman hem anlatıcı hem de anlatılan konumundadır."
Yukarıdaki ifadenin hâkim olduğu bakış
açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu
anlatımda kahraman anlatıcının sahip olduğu bakış açısı anlatıma yansır.
B) "Ben" kavramı etrafında bir anlatım söz
konusu olduğundan fiiller I. tekil kişiyle çekimlenir.
C) Bu bakış açısında 3. kişi ağızdan anlatım esastır.
D) Kahraman anlatıcı, birinci tekil şahıs ağzı
ile konuşur.
E) Kahraman anlatıcı, bizzat kendi dil ve üslubunu
kullanır.
13. "Kahraman bakış açılı birinci kişi ağızdan
(ben) anlatımı" ile ilgili verilen
aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Kahraman bakış açılı anlatımda kahraman
kendi dil ve üslubunu anlatımın içine katmaz.
B) Bu anlatımda anlatıcı, sadece bilme, görme, yaşama imkânları ile sınırlı
olanları bilir.
C) Anlatıcı, kahramanlardan biridir.
D) Kahraman anlatıcının anlatıldığı roman ve hikâyeler, çoğunlukla
"otobiyografik" özellikli olanlardır.
E) Kahraman anlatıcı, birinci tekil şahıs ağzı ile konuşur.
14. Mehmet Ali, o
uzak adada hayatın en zor gününü geçiriyordu. O uzak yerde onun mutsuzluğu
tamamen dostlarından ayrı olmasından kaynaklanıyordu. En fazla da sabahları
birlikte yürüyüş yaptıkları dostlarını düşünüyordu. Buranın kebabını, dönerini
de özlemişti anlaşılan. Kasabaya dönse ilk uğrayacağı yer kuşkusuz her zaman
gittiği o kebapçı dükkânı olacak.
Bu parçanın anlatımında hâkim olan bakış
açısı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Paragraftaki bakış açısı Hâkim (İlahi-Tanrısal) bakış açısıdır.
B) Anlatıcı kahramanın niyetini öğrenmeye
çalışmaktadır.
C) Anlatıcı olayların içinde yer almamıştır.
D) Anlatıcı için zaman
ve mekân engeli söz konusu değildir.
E) Anlatıcı olayı bizzat yaşayandır.
15. "Gözlemci (objektif)
bakış açısı" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden
hangisi yanlıştır?
A) Bu bakış açısında iki aşamalı bir durum
söz konusudur. İlkin olup bitenleri tarafsızca izleme sonrasında da bunları tam
bir tarafsızlıkla okuyucuya nakletme amaçlanır.
B) Gözlemci bakış açısında anlatımı oluşturan cümleler öznel cümlelerdir.
C) Edebi akımlardan realizmde "ayna" ne ise bu anlatımda da anlatıcı
odur.
D) Kişilerin iç dünyaları, iç buhran ve çatışmaları bu anlatımda oldukça azdır.
E) Gözlemci (objektif) bakış açısı (3. kişi ağızdan anlatım) çoğunlukla
hikâyelerde başvurulan bir anlatım olup bu anlatıma romanlarda da yer yer
başvurulur.
16. Yaşlı annesinin o günkü
dalgınlığı onun dikkatinden kaçmamıştı. Ne olmuştu, niçin böyle dalgındı? Ölümü
düşünmesindendi bu dalgınlığı. Çocuklarının hepsini baş göz etmeden ölmesi ona
çok koyacaktı. Betül'ünü evlendirmeden göçüp gitmeyi bir türlü kabullenemediği
ruh halinden seziliyordu. Bir an başını kaldırdı ve ölmek için erken olduğuna
karar verdi, rahatladı.
Yukarıdaki paragraftaki mevcut bakış
açısıyla ilgili verilen aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
A) Anlatıcı,
kahramanların geçmiş ve geleceği ile ruh halini bilmemektedir.
B) Kahraman anlatıcı, birinci tekil şahıs ağzı
ile konuşmuştur.
C) Anlatıcı, kahramanlardan biridir.
D) Anlatıcı aktarımı bir kamera gibi yapmış,
yansızdır, objektiftir, anlattıklarına yorum katmamıştır.
E) Anlatıcı, anlattığı olayların dışındadır. Olayları sadece
görendir.
17. Gözlemci
(objektif) bakış açısına başvuran biri aşağıdaki ifadelerden hangisini
kullanırsa yanlış olmaz?
A) Bizi farklı dünyalarla buluşturan bu eser elbette
herkesin beğenisini kazanır.
B) Yahya Kemal Beyatlı, Türk edebiyatına birçok eser kazandırmıştır.
C Bu yazı
bize farklı dünyaların kapısını aralamaktadır.
D) Bu dünyada
bırakacağın en büyük miras dürüstlüktür.
E) Aşka burun kıvırma
sakın; o çöl ortasında yemyeşil bir bahçedir.
18. Bu bakış
açısının olduğu bir paragrafta gözlem söz konusudur. Cümleler, nesnel
cümlelerdir. İlkin tarafsızca bir izleme sonra bunları aynı tarafsızlıkla
yazıya dökme söz konusudur.
Yukarıdaki paragraftaki bakış açısıyla
ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Anlatıcı,
bu anlatımda müşahit anlatıcı olarak da bilinir.
B) Realizmde "ayna" ne ise bu anlatımda da
anlatıcı odur.
C) Çoğunlukla hikâyelerde başvurulan bir anlatımdır.
Bu anlatıma romanlarda da yer yer başvurulur.
D) Bu bakış açısında anlatıcı kahramanlardan daha
fazla bilgiye sahiptir.
E) Anlatıcı, kahramanların geçmiş ve geleceği ile ruh
halini bilmez.
19. "Hâkim (ilahi-tanrısal)
bakış açısı" ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Bu
anlatımda olaylar, insan ömrüyle sınırlandırılmayacak kadar
geniştir.
B) Hâkim (İlahi-tanrısal) bakış açısında anlatıcının
yorumu yer almaz.
C) Hâkim (İlahi-tanrısal) bakış açısında anlatıcı
kahramanlardan daha fazla bilgiye sahiptir.
D) Bu anlatıma "yazar anlatıcı"
denilmesinin sebebi anlatıcının yazarın dilini kullanmasıdır.
E) Anlatıcı için zaman ve mekân engeli söz konusu
değildir.
20. Sabahın seherinde dışarıda
dalgın dalgın gezen İbrahim Ethem'in belli ki akşam bir şeye canı sıkılmıştı.
Muhtemelen en son sınavlarında beklediğinin çok çok altında bir not almıştı. Bu
da onun gece büsbütün uykusuz kalmasını beraberinde getirmişti. Bir öğrencinin
hayatında her zaman böyle anlar olabilir. İbrahim Ethem, dalgın dalgın
gezdikten sonra tekrar evin yolunu tuttu.
Yukarıdaki paragraftaki bakış açısıyla ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
A) Üçüncü tekil şahıs anlatımı esas alınmıştır.
B) Anlatıcı, kahramanın niyetini okumaya çalışmaktadır.
C) Anlatımda anlatıcı, sadece bilme, görme,
yaşama imkânları ile sınırlı olanları bilen biridir.
D) Anlatıcı, anlattığı olayların dışındadır. Olayları
sadece görendir.
E) Paragraftaki mevcut bakış açısında anlatıcının yorumu da önem
kazanmıştır.
CEVAP ANAHTARI: 1-E 2-E 3-C 4-C 5-D 6-A 7-B 8-E 9-D 10-A 11-D 12-C
13-A 14-E 15-B 16-E 17-B 18-D 19-B 20-C
Ayrıca bakınız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder