Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı) (1890-1973)

cevat sakir kabaagacli (halikarnas balikcisi)

Roman ve hikâye yazarı olarak ön plana çıkan Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), 17 Nisan 1890'da Girit'te dünyaya geldi. Sanata ilgi duyan bir aileye mensuptur. Altı çocuklu bir ailede büyüdü. Çocukluk yıllarını babasının elçi olarak görev yaptığı Atina'da geçirdi. İlköğrenimini Büyükada'da bulunan Mahalle Mektebinde; orta ve lise öğrenimini Robert Kolejinde tamamladı. Sonra İngiltere'ye gitti. Oxford Üniversitesinde tarih öğrenimi, İtalya'da da resim öğrenimi gördü.

Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), İtalya'dan İstanbul'a döndükten sonra yazın çalışmalarına başladı. İlk yazısını "İkdam" gazetesinde yayımladı. "Diken", "Resimli Gazete", "Resimli Ay", "İnci" dergilerinde yazıları yayımlandı. 1925 yılına kadar geçimini haftalık dergilerde tercümeler, yazılar yayımlayarak sağladı. Ayrıca kapak resimleri ve süslemeler yaptı. Karikatürler çizip çizgi romanlar yaptı.

Cevat Şakir Kabaağaçlı (Halikarnas Balıkçısı), 1920'den sonra ilk öykülerini yayımladı. Asker kaçakları ile ilgili yazdığı "Hapishanede İdama Mahkûm Olanlar Bile Bile Asılmağa Nasıl Giderler" yazısından dolayı 3 yıl kelebentliğe mahkûm edildi. Bodrum'a sürüldü. Cezasının son yarısını İstanbul'da çekti. Daha sonra çok sevdiği Bodrum'a yeniden dönüp yaklaşık 25 yıl burada kaldı. Bodrum'un antik çağdaki ismi olan "Halikarnas"ı mahlas olarak benimseyerek burada balıkçılık dâhil olmak üzere birçok iş yaptı.

Cevat Şakir Kabaağaçlı, 13 Ekim 1973'te İzmir'de kemik kanserinden hayata veda etti. Cenazesi, vasiyeti gereği Bodrum'a defnedildi.

Edebi Kişiliği

  • Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı'nda Milli Edebiyat zevk ve anlayışıyla eser veren yazarlardandır.
  • Asıl adı Cevat Şakir Kabaağaçlı olan sanatçı üç yıl sürgünde kaldığı Bodrum'un antik çağdaki ismi olan "Halikarnas"tan etkilenerek "Halikarnas Balıkçısı" olarak anılır.
  • Türk edebiyatında deniz çığırını açan kişi olarak bilinir.
  • Yapıtlarında genellikle Ege'de, Akdeniz kıyı ve açıklarında gelişen denizle ilgili konuları ele alır. Ege Denizi'ndeki efsaneleri, Akdeniz savaşları, sünger avcıları, balıkçıları, gemici ve dalgıçları işler.
  • Denize ve insana karşı aşırı bir hayranlık besler. Eserlerinde denizci ve balıkçı terimlerini çokça kullanır.
  • Ege mucizesini savunur, Yunan mucizesini yok sayar.
  • Anadolu'nun, Ege'nin ve Akdeniz'in antik çağdaki kültürüyle ilgili incelemeler yapar.
  • Yapıtlarında karada yaşayan insanları karamsar ve kötü olarak nitelendirirken denizde yaşayanları da cana yakın ve neşeli olarak görür.
  • Çeşitli dergilerde yazılar yazıp bu dergilerde kapak resimleri ve süslemeler yapar.
  • Biraz savruk fakat destanımsı bir anlatıma sahiptir. 
  • Şiir diline ve coşkun anlatımına çok güvendiği için yapıtlarında üslup ikinci planda kalır. 
  • Roman ve öyküleri teknik ve üslup açısından yetersizdir.
  • Dilimize farklı eserlerin çevirisini yapar. Roman, öykü, çocuk kitapları, deneme ve İngiliz diliyle kaleme aldığı eserleriyle Türk edebiyatına oldukça zengin bir miras bırakır.
  • Deniz sevgisinin doruklara ulaştığı "Aganta Burina Burinata" en önemli romanı olarak kabul edilir. Anı biçiminde kaleme alınan eser, Halikarnas Balıkçısı'nın tüm romanları gibi denizi merkeze alır. Eserde, deniz tutkusu ve denizcilerin yaşadığı zorluklar akıcı bir dille anlatılır. Deniz, eserde bir kahraman gibi yer alır.
  • 1971'de Kültür Bakanlığı tarafından kendisine Devlet Kültür Armağanı verilir.

 

Eserleri

Öykü

Merhaba Akdeniz

Ege Kıyılarından

Ege'nin Dibi

Yaşasın Deniz

Gülen Ada

Parmak Damgası

Ege'den Denize Bırakılmış Bir Çiçek

 
Roman

Aganta Burina Burinata

Uluç Reis

Ötelerin Çocuğu

Turgut Reis

Deniz Gurbetçileri

 
Anı

Mavi Sürgün

 
İnceleme

Merhaba Anadolu

Altıncı Kıta Akdeniz

Hey Koca Yurt

Anadolu Tanrıları

Anadolu Efsaneleri

 
Ayrıca bakınız


Öz (Saf) Şiir Anlayışını Sürdüren Şiir


Serbest Nazım ve Toplumcu Gerçekçi Şiir


Milli Edebiyat Zevk ve Anlayışını Sürdüren Şiir (Memleketçiler)


Birinci Yeni (Garipçiler)


Garip Dışında Yeniliği Sürdüren Şairler


Maviciler


Hisarcılar


İkinci Yeni Şiiri


1960 Sonrası (İkinci Yeni Sonrası) Toplumcu Şiir


1980 Sonrası Türk Şiiri


Cumhuriyet Döneminde Halk Şiiri


Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Anlatmaya Bağlı Metinler (Hikâye-Roman)


Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Göstermeye Bağlı Metinler (Tiyatro)


Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatında Öğretici Metinler


Ayrıca bakınız


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder